روش های تسکین و درمان خانگی دندان درد، 10 روش درمانی + 15 علت دندان درد

دندان درد و روش های تسکین درمان خانگی دندان درد ، درمان فوری و سه سوته دندان درد - دندان پزشکی درمانگاه امام محمدباقر

دندان درد عارضه ای که کم و بیش همه آن را تجربه کرده ایم و همه افراد یکبار در زندگی با آن روبرو شده اند. دندان درد جدا از سختی و درد آزاردهنده می تواند نشانه ای از وجود مشکلات مهم دندان مانند پوسیدگی دندان، بیماری های لثه، مشکلات مینای دندان، عفونت دندان و… باشد و اگر دندان درد بیمار طولانی بود و روش های درمان خانگی دندان درد جوابگو نبود نیازمند رسیدگی توسط دندانپزشک می باشد تا ریشه مشکل اصلی دندان درد را بیابد.

دندان درد یکی از رایج‌ترین شکایات افرادی است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند. در این مقاله با روش های درمان خانگی دندان درد، دارویی و آناتومی دندان آشنا می شوید ، چندین علل مختلف که ممکن است منشاء دندان درد باشند را به شما معرفی خواهیم کرد. و روش های درمانی و تسکینی موقتی مشکل شما را معرفی می کنیم و سپس برای مراجعه به دندانپزشکی شما را همراهی خواهیم کرد.

روش های خانگی تسکین دندان درد

اگر دندان درد شما زمانی شروع شود که نمی توانید به کلینیک دندانپزشکی بروید؛ به عنوان مثال، در نیمه های شب یا در مکانهایی که مطب یا کلینیک دندانپزشک دسترسی ندارید پس حاضرید برای تسکین درد آن هر کاری را انجام دهید. برای تسکین موقت درد دندان، می توانید یکی از روش های خانگی درمان دندان درد را امتحان کنید.

در بیشتر موارد محتمل ترین علت دندان درد و مشکل دندان شما پوسیدگی می باشد آن است. روش های زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها و عوامل زمینه ساز مشکلات دندان انجام دهید که در اینجا به بعض از آنها اشاره می کنیم

در صورتی که احساس درد دندان دارید، شاید بتوان با اقداماتی در منزل کمی این درد را تسکین داد ولی در صورت ادامه‌دار شدن درد لازم است به صورت جدی درمان نزد دندانپزشک انجام شود

راهنمای درمان فوری دندان درد ، درمان خانگی دندان درد
راهنمای درمان فوری دندان درد ، درمان خانگی دندان درد

برای تسکین دندان درد چه داروهایی مصرف کنیم؟

مصرف قرص های مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن (مسکن قوی برای دندان درد)، آسپرین، مفنامیک اسید

استامیننوفن:

استامینوفن(پاراستامول) یک مسکن تب‌بُر است که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به شکل، قرص، شربت، آمپول و شیاف ساخته می‌شود که شکل قرص آن پر کاربرد تر است، این دارو قابل تحمل بوده و مانند آسپرین و دیگر مسکن ها عوارض جانبی زیادی ندارد.

آسپرین

آسپیرین یک قرص غیر مخدر است که خاصیت ضد تب و درد دارد. این دارو را باید مطابق راهنمای داخل جعبه مصرف شود. برخی ها به اشتباه برای تسکین دندان درد، آسپیرین را روی دندان قرار می دهند و یا پورد می کنند. این کار نه تنها درد را کاهش نمی دهد در بعضا باعث افزایش درد و آسیب به دندان می شود.

دارو و مسکن برای درمان فروی و سه سوته دندان درد، درمان خانگی دندان درد با ژلوفن

ایبوپروفن

ایبوپروفن(ژلوفن) یکی از محبوب ترین داروها برای دندان درد ایبوپروفن است، از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است. برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط از این دارو استفاده می‌شود.

توجه :
  • بیماری که داروهای خاص مانند (آسپیرین، مهار کننده های اِی سی ای  ، رقیق کننده خون، لاسیکس (فوروزماید)، کورتیکواستروئیدها(کورتون)، لیتیوم و متوترکسات) دریافت می کنند نباید از ایبوپروفن استفاده کنند.
  • متاسفانه استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن می توانید معده ، کلیه ها و کبد را تحریک کرده یا به آن ها آسیب بزنید. مصرف بیش از حد این دارو همچنین با خطر قلبی عروقی نیز در ارتباط است و اکیدا توصیه نمی شود.

درمان‌های خانگی دندان درد ( درمان سه سوته دندان درد )

کمپرس سرد یا کمپرس یخ (درمان دندان درد های خفیف)

استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد برای تسکین فوری و سه سوته دندان دردهای خفیف تا متوسط، درمان خانگی دندان درد

کمپرس سرد یک روش ساده و موثر موقت برای کاهش درد دندان است. کمپرس سرد به کاهش جریان خون در رگ های خونی کمک خواهد کرد که باعث کاهش التهاب در ناحیه آسیب و کاهش تورم و بی حسی موقت دندان و کاهش درد آن تا زمان مراجعه به دندانپزشک می شود

استفاده از ژل بی حس کننده دندان

استفاده از بی حس کننده های موضعی به طور موقت و کوتاه می تواند از باعث کاهش درد دندان شما شود، این بی حس کننده ها در داروخانه ها قابل خریداری است، این قطره باید به لثه اطراف دندانی که درد می کند اعمال شود و قادر است برای چند ساعت درد را ساکت کند

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک آسان ترین و یکی از رایج ترین روش های درمان دندان درد است، غرغره کردن آب نمک را می توانید چند نوب در طول روز انجام دهید و به طور موقت و تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید سبب التیام دندان درد شما می شود. آب نمک همچنین باعث کاهش التهاب، تورم و ضد عفونی شدن لثه می شود

میخک (بهترین درمان خانگی دندان درد)

مالیدن روغن میخک به دندان و لثه می تواند برای تسکین انواع دردهای دهانی استفاده شود، روغن میخک حاوی اوژنول است که یک ضد عفونی کننده طبیعی است و برای سلامت دهان و دندان موثر است

چای کیسه ای

یک چای کیسه ای مرطوب و کمی گرم را به مدت چند دقیقه روی دندان آسیب دیده نگه دارید تا درد کاهش یابد

سیر برای دندان درد

سیر یک روش قدیمی برای از بین بردن درد دندان است. دارای خواص آنتی بیوتیکی طبیعی است و به کاهش سرعت تأثیر باکتری بر دندان کمک می کند. دو تا سه حبه سیر را له کرده تا آلیسین آن آزاد شود ( آلیسین یک عامل ضدباکتری و تسکین بخش درد است) و با اضافه کردن مقداری نمک آن را روی دندان مورد نظر آسیب دیده بمالید تا به طور موقت درد را کاهش دهد.

استفاده از سیر و پیاز برای تسکین فوری و سه سوته دندان درد ، درمان خانگی دندان درد

پیاز

استفاده از پیاز نیز مانند سیر یکی از روش های قدیمی برای تسکین ددرد دندان شناختته می شود. کافی است یک تکه پیاز را برش دهید و بین دندان ها بگذارید و به آرامی بجوید. خواص ضد میکروبی موجود در یاعث  از بین بردن باکتری ها و میکروب ها می شود و برای تسکین درد کمک می کند.

درمان دندان درد در دندانپزشکی

اگرچه روش های درمان خانگی و مسکن‌ های بدون نسخه می‌توانند به تسکین درد دندان های جزئی تا متوسط شما کمک کنند و شاید هم قاتل دندان درد یا درمان سه سوته دندان درد منجر شود، اما دندان دردهای شدید را نمی توان با این روش ها تسکین داد. تنها روش درمان این درد، مراجعه به دندانپزشکی است.

دعا برای دندان درد

دعا برای دندان درد از امام صادق(علیه‌السلام)

از حضرت صادق(علیه‌السلام) روایت شده: پس از گذاشتن دست بر جای درد سوره‌های «حمد» و «توحید» و «قدر» و این آیه مبارکه را بر آن بخواند:

﴿ وَ تَرَى الْجِبٰالَ تَحْسَبُهٰا جٰامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحٰابِ صُنْعَ اللّٰهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمٰا تَفْعَلُونَ )

دعا برای دندان درد از حضرت زهرا(س)

بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ أَسْأَلُکَ بِعِزَّتِکَ وَجَلاَلِکَ وَقُدْرَتِکَ عَلَى کُلِّ شَیءٍ فَإِنَّ مَرْیمَ لَمْ تَلِدْ غَیرَ عِیسَى رُوحِکَ وَکَلِمَتِکَ أَنْ تَکْشِفَ مَا تَلْقَى فَاطِمَةُ بِنْتُ خَدِیجَةَ مِنَ الضِّرْسِ کُلِّهِ.

دعا برای دندان درد، درمان فوری دندان درد

انواع علل مشکلات دندان(رایج ترین علل) و راه های درمانی آن

رایج ترین درمان های دندانپزشکی:

پرکردن دندان پوسیده

عصب کشی یا درمان ریشه دندان

کشیدن دندان

15 علت مختلف مشکلات دندان و دندان درد

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان شامل تغییر رنگ و ایجاد حفره در سطح دندان است. پوسیدگی می تواند باعث از بین رفتن سطح سخت دندان (مینا) شود، پرکردن رایج ترین روش درمانی برای ناراحتی و درد ناشی از پوسیدگی است. دندانپزشک برای ترمیم پوسیدگی و پر کردن، ابتدا ناحیه را بی حس و سپس مواد پوسیده را از بین برده و آن را با پرکننده جایگزین می کند.

پوسیدگی دندان باعث دندان درد و مشکلات لثه می شود

آبسه دندان

آبسه دندان عفونت ناشی از چرک و باکتری، صدمه دندان یا لثه است که در داخل لثه یا دندان ایجاد می گردد و باعث تورم و التهاب می‌شود، این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد و باعث تورم در گلو، صورت و گردن نیز بشود.

شکستگی دندان

شکسته شدن دندان نیز می تواند باعث ایجاد درد در دندان ها شود. این درد بسته به میزان شکستگی و صدمه می تواند کم یا زیاد باشد. اما تا زمانی که دندان ترمیم نشود شما کماکان درد را تجربه خواهید کرد. هر زمان که غذا می خورید و یا دندان شما تحریک شود این درد تشدید می شود.

دندان عقل!

دندان های عقل جزء آخرین دندان هایی هستند که از لثه بیرون می آیند، این دندان ها معمولا از 7 تا 20 سالگی در می آیند و چنانچه تا این سن به دلایلی این دندان بیرون نیامده باشد، به آن دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته گفته می شود و باعث بروز درد و حساسیت دندان می شود و برای درمان دندان درد ناشی از نهفتگی احتمالا راه حل کشیدن آن میباشد.

وارد شدن ضربه دندان

وارد شدن ضربه و آسیب به دندان به صورت مستقیم و یا آسیب به فک و دهان باعث ایجاد دندان درد و همچنین احتمال شکستگی و آسیب جدی به فک و دهان احتمال بروز درد متوسط تا شدید وجود دارد که نیازمند بررسی توسط متخصص است

بیماری ها و عفونت های لثه و دندان

التهاب لثه و عفونت لثه دو بیماری شایع بافت لثه هستند. علائم این دو بیماری بیشتر درد در لثه است اما گاها درد در دندان نیز احساس می شود

سردرد ( سردرد خوشه ای )

علت دقیق سردرد خوشه ای ناشناخته است و عوامل مختلفی دارد، اما فشار ناشی از این نوع سردرد یا حتی سردردهای معمولی می تواند در دندان ها نیز احساس شود.

مشکلات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی استخوان های فک پایین را به استخوان گیجگاهی متصل می کند. این مفصل باعث می شود که ما بتوانیم صحبت کنیم یا غذا را بجویم و به دلیل ایجاد اخلال در این مفصل که سندروم مفصل گیجگاهی فکی گفته می شود خود را با دندان درد و یا درد فک نشان می دهد. شنیده شدن صدای کلیک مانندی حین حرکت این مفصل از دیگر علائم سندروم نامبرده است که نیازمند مراجعه به دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص جراحی فک است.

بارداری

بارداری احتمال ورم لثه را افزایش می دهد و می تواند باعث خونریزی لثه و دندان درد شود. هرچند که اغلب خانم های باردار در طول بارداری با مشکلات لثه روبرو می شوند اما رعایت بهداشت دهان و دندان در طول بارداری و استفاده از مکمل های ویتامنی می تواند احتمال هرگونه آسیب به دهان، دندان و لثه را کاهش دهد.

عفونت های ویروسی

بعضی از عفونت های ویروسی ممکن است باعث ایجاد التهاب یا دندان درد در فرد شوند که با مصرف مسکن ها و روش های خانگی درمان دندان درد تا برطرف شدن زمینه از شدت درد دندان کاسته تا این مشکل برطرف گردد.

مشکلات قلبی

هنگامی که درد مذکور با برخی از علائم دیگر همراه باشد ممکن است که از علائم حمله قلبی باشد، یکی از علائم حمله قلبی احساس سنگینی در قفسه سینه و درد در گردن و بعضا فک است، اگر علاوه بر درد در دهان با مواردی مانند تعریق، درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس یا حالت تهوع روبرو هستید، بدور از استرس در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

برخی دیگر از علل و عوامل درد دندان:

سینوزیت
بیماری های عصبی و افسردگی
مصرف مواد مخدر
مصرف زیاد غذاهای اسیدی و کمبود ویتامین ب12 (B12)

در پایان بهترین راه مراجعه به دندانپزشکی

تمام موارد و درمانی که در مقاله اشاره شد راه های موقت برای تسکین درد دندان بیمار می باشد و بهتر است که برای درمان نهایی مشکل خود حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان “دندان درد” در کلینیک دندانپزشکی درمانگاه امام محمدباقر (ع) با داشتن کادری مجرب و متخصص و با دارا بودن دستگاه ها و امکانات بروز و با حضور دندانپزشک متخصص آقا و خانم، همه روزه با خدمات رسانی به بیماران گرامی با دسترسی آسان ( لینک مسیریاب نشان ) میسر می باشد.

آدرس کلینیک دندانپزشکی : مشهد ، نبش ابوطالب 20

کلینیک دندانپزشکی درمانگاه امام محمد باقر(ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *